צמיגות השמן

ביצועי המנוע לאורך זמן תלויים כיום יותר מאשר בעבר בטיב השמן.  בדגמי הרכב החדשים, המצוידים במנועים קטנים בעלי הספק גבוה, שטחי החיכוך גדולים יותר ועוצמות החיכוך חזקות יותר.

תקנות יורו 6, התקפות מאז חודש ינואר האחרון, ותקנות יורו 5 שנכנסו לתוקף בשנת 2009, דרבנו את יצרני הרכב לייצר מנועים קטנים בעלי הספק גבוה. ההספק הגבוה המיוצר במנועים קטנים אלה מעלה את העומס ואת החיכוך בין משטחי המתכת במנוע, כך שעל השמן הזורם ב"ורידי ועורקי" המנוע להיות איכותי יותר ומותאם לדגם המנוע הספציפי. יצרני הרכב אינם מסתפקים עוד בתקני השמן הכלליים, ודורשים לכלול תכונות נוספות, כאלה אשר מבטיחות לפרק פיח ולכלוך ביעילות רבה יותר ולהגיע לכל מוקדי החיכוך במנוע במהירות, על מנת לאפשר חיי מנוע ארוכים ונטולי תקלות.

מהירות השימון תלויה בצמיגות השמן. ככל שצמיגות השמן נמוכה יותר, תהליך השימון מהיר יותר, וכך מידת החיכוך קטנה, צריכת הדלק קטנה, הבלאי קטן ואורך חיי המנוע גדל. התאמת סוג שמן לצרכי המנוע מאפשרת התנעה קלה, שימון טוב יותר במנוע קר, הגנה מקסימלית על שטחי החיכוך, עמידות מצוינת בטמפרטורות עבודה גבוהות וצריכת דלק ושמן נמוכה. צמיגות השמן אינה תלויה בסוג השמן – מינרלי, סינטטי מלא או סינטטי חלקי. שמן עם צמיגות נמוכה מוגדר עפ"י התנהגותו בטמפרטורה נמוכה: לשמן 0W-XX לוקח 2.8 שניות לשמן את חלקי המנוע ולשמן 15W-XX לוקח 48 שניות על מנת לבצע את אותה הפעולה בטמפרטורה של 0 מעלות.

שמן המנוע מתואר ע"י איגוד מהנדסי הרכב (SMA) לפי דרגות צמיגות. דרגות הצמיגות מתחלקות לשני חלקים:

– עמידות השמן בחורף, המצוינת על-ידי האות W, עם דרגות כגון 0W, 5W, 15W, 20W, ו-25W.

– עמידות השמן בטמפרטורות גבוהות, המצוינת על ידי המספרים המופיעים אחרי ה-W – 20, 30,40, 50, 60 – המבטאים את עמידות השמן בטמפרטורות גבוהות ובמהירויות מנוע גבוהות.

Facebook Comments