תהליך ניקוי לוכד החלקיקים במקרים רבים מונע את הצורך בהחלפת לוכד החלקיקים וחוסך כסף רב. בדגמי רכב רבים החלפת לוכד החלקיקים כרוכה בהחלפת הממיר הקטליטי מה שהופך את מחיר התיקון ליקר מאוד. בשני מקרים קיימת סבירות גבוה שתהליך הניקוי יכשל: במקרה שבו לוכד החלקיקים עבר מספר רב של התחדשויות (REGENERATION) באמצעות מחשב ניהול המנוע, או במקרה שבו נעשה שימוש בשמן מנוע לא תקני עם אחוזי אפר (Ash) גבוהים. על פי תקן ACEA, אחוז השימוש בתוסף השמן Ash (אפר) מוגבל. ברכבי דיזל עם לוכד חלקיקים, שמן מנוע עם אחוזי אפר גבוהים מהמותר אינו תקני, מכיוון שחלקיקי האפר נשרפים בטמפרטורה של 1100 מעלות צלזיוס ואילו הטמפרטורה המקסימאלית שאליו מגיע לוכד החלקיקים בתהליך הרענון נמוך מ-700 מעלות צלזיוס. לכן כאשר לוכד החלקיקים נחסם כתוצאה מחלקיקי אפר, רק החלפת לוכד החלקיקים תפתור את הבעיה.
להלן תאור שלבי ניקוי PDF (לוכד חלקיקי דיזל) :
יש להתחיל את תהליך ניקוי לוכד החלקיקים כאשר המנוע כבוי וטמפרטורת לוכד החלקיקים נמוכה מ-40 מעלות צלזיוס.
מים הוא בסיס חומר הניקוי ומכיוון שמים מתאדים בטמפרטורות גבוהות, יש לוודא שלוכד החלקיקים קר (ניתן לוודא שלוכד החלקיקים קר באמצאות הנחת כף היד עליו).
על מנת להחדיר את חומר הניקוי אל תוך לוכד החלקיקים יש להסיר את חישן טמפרטורת לוכד החלקיקים, ובאמצעות אקדח לחץ יש להתיז 1 ליטר (54763 ) מחומר הניקוי דרך פתח חישן טמפרטורת לוכד החלקיקים אל תוך חלל לוכד החלקיקים.
ממתינים כ-15 דקות שבמהלכן חומר הניקוי מנתק
את החלקיקים הדבוקים לדופנותיו הקראמיות של לוכד החלקיקים. לאחר מכן יש להתיז 0.5 ליטר חומר שטיפה (54764 )אל תוך לוכד החלקיקים דרך פתח חישן טמפרטורת לוכד החלקיקים.
לאחר השטיפה מרכיבים את חישן טמפרטורת לוכד החלקיקים בחזרה למקומו ומתנעים את המנוע. נוזלי הניקוי והשטיפה מתנגדים לפינוי גזי הפליטה מהמנוע ולכן תיתכן התנעה קשה.
לאחר ההתנעה מאפשרים למנוע לפעול כ 20 דקות בסיבובי סרק על מנת לחמם את הנוזלים בלוכד החלקיקים. החום יוצר לחץ ומעוצמת הלחץ
מופרדים חלקיקי הדיזל מהדפנות הקראמיות של לוכד החלקיקים. עשן לבן הזהה לעשן הנפלט ממנוע הסובל מדליפת נוזל הקירור נפלט מהמפלט באותו העת.
בסיום התהליך יש לבצע באמצעות סורק תקלות תהליך רענון ללוכד החלקיקים (REGENERATION) שבמהלכו נשרפים חלקיקי הדיזל באותו אופן שבו הם נשרפים בתהליך רענון רגיל.